söndag 26 oktober 2014

Sverige skäran!




Här är den! 
Skäran som vi kallar Sverigeskäran.
Ett fantastiskt skapat redskap för såväl fiskaren som för den med gröna fingrar.
Lätt, smidig att ha med sig och framförallt EFFEKTIV!
Nu kommer man åt och att röja sina fiskeplatser utan några större problem.
En vän till mig ordnar sådana och första gången han presentera redskapet för mig så var jag fast.
Tidigare testat sådan liten skära som man ibland finner i sportfiskebutikerna och skruvar på bankstick, (ca 10 blad) dessa är tyvärr mindre bra även om ideen är god.
Hopfälld är Sverige skäran med skaft och blad endast  39 cm långt, med bladet infällt ca 8 cm bred.
Utfällt blad ca 23 cm.
Och ingen större vikt att tala om, ett redskap som lätt följer med i fiskeväskan utan att vara till besvär.

Här nedan är några bilder på före och efter rensning av fiskeplatser.












Det kan inte bli bättre!
Jag har tagit redskapet ytterligare ett steg uppåt och kopplat ihop det med ett teleskopskaft för tex städutrustning osv. 
Här kan man göra en smidig lösning så man lätt kan ta av och på skäran från teleskopskaftet och använda den på olika sätt, förhand.
Nu slipper man vadarstövlarna och kan ändå skapa sin drömfiskeplats bland allt vass och snår.
Skäran kan användas på olika sätt, antingen slår man av vass och sly eller så rycker du med skäran mot dig, på så vis skär den av all icke önskad vegetation.








Även med lite snits skär du med lätthet av kraftigare grenar.
Här ovan är bilder på demonstrering och sista bilden visar en 2,5 cm tjock gren avskuren med skärna.
Det kan inte bli bättre och lättare, användnings området är stort.
Är någon intresserad av detta redskap så kan jag ordna några st av min vän.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar